"God langsigtet ledelse"
Talrige undersøgelser viser, at der er en direkte sammenhæng mellem god ledelse og gode resultater. Det er også tydeligt, at det, der gør den væsentligste forskel for medarbejderes engagement og syn på virksomheden, er relationen til deres nærmeste leder. Derfor er det af stor betydning, at man udøver god langsigtet ledelse, og at vi sikre, at den enkelte leder får de rigtige kompetencer og værktøjer til at lede og engagere medarbejderne, for derigennem at kunne levere resultater og skabe balance i alle livets aspekter - dvs. langsigtet ledelse.
3 sandheder:
- Talentfulde medarbejdere har behov for fantastiske ledere
- Hvor længe en medarbejder bliver på en arbejdsplads, og hvor produktiv vedkommende er, afhænger i høj grad af hans eller hendes nærmeste leder
- ”People join companies but leave managers!”
Hvorfor bruge tid på (personale)ledelse?
- Fordi god ledelse skaber bedre bundlinje
- Ledelse er den enkeltfaktor, der har størst indflydelse på resultater
- Talentfulde ledere har evnen til at tiltrække og inspirere talentfulde medarbejdere
Ledelsesret & ledelsespligt
Når man har en ret, har man også en pligt. Ledelsesretten og ledelsespligten er to sider af samme sag. Ledelsespligten betyder, at arbejdsgiveren eller lederen skal tage ansvar og være sin ledelsespligt bevidst. Hvis ikke hun gør det og lukker øjnene for, at medarbejdere fx overtræder virksomhedens personalepolitikker og værdisæt, accepterer hun overtrædelsen. Lederen har pligt til at reagere, gøre indsigelser og gribe ind.
Som leder skal man altså påtage sig ledelsespligten – både i konfliktfyldte situationer som samarbejdsproblemer, dårlig performance eller måske for stort fravær, men også i den daglige ledelse af medarbejderne.
En forudsætning herfor er imidlertid, at lederen både har en grundlæggende forståelse af ledelsesretten, og hvad den indebærer, og et basalt kendskab til de HR-juridiske regler, som er afgørende for evnen til at definere eget ledelsesrum. Ikke i detaljer, det kendskab har HR, men tilstrækkelig viden om de juridiske rammer for ansættelsesforholdet til at håndtere de almindelige ledelsesopgaver. Hvad er de forbudte kriterier, når der skal ansættes, fastsættes lønpolitik eller afskediges? Hvem bestemmer, hvornår medarbejderen holder ferie eller arbejder hjemme?
Ledelsesret: Retten til at lede og fordele arbejdet. Retten til at ansætte, afskedige, fastlægge arbejdstid, pauser, ferie mv.
Ledelsespligt: Pligten til at præge medarbejdernes adfærd i forhold til virksomhedens vision, mission, mål og værdier. Ledere skal blande sig - også i situationer, der er ubehagelige, og som nogle ledere kan føle er grænseoverskridende.
De klassiske ledelsesdecipliner
Som grundforudsætning for alt andet ledelse, skal lederne anno 2012 stadigvæk kunne bestride de klassiske ledelsesdecipliner:
- Rekruttering – at kunne tiltrække de rigtige medarbejdere og finde talenterne - Se mere under: ”Rekruttering”
- Fasteholde, motivere og udvikle - Se mere under ”Anerkendende styrkebaseret MUS”
- Afholde vanskelige samtaler – herunder sygefraværssamtaler- Se mere under ”Vanskelige samtaler og sygefravær”
- Afvikling- Se mere under fratrædelser
Det handler om de klassiske ledelsesdecipliner om at tiltrække, udvikle og fastholde de dygtigste medarbejdere – og afvikle de dårligste performer.
Ledelse som relation
Ledelse er et fælles ansvar. Ledelse er ikke noget en leder gør ved sine medarbejdere. God ledelse opstår i relationen mellem leder og medarbejder via et konstruktivt samspil.
Ledelse handler om, hvordan vi som mennesker når nogle mål i fællesskab. God ledelse, kræver indsigt i og bevidsthed om magt, om moral og etik, om menneskesyn, følelser og ikke mindst evnen til empati. Empati er indlevelsesevne, indfølingsevne og sympati. Det at kunne forstå og leve sig ind i andre menneskers situation og liv.
Før i tiden havde mange ledere det perspektiv på ledelse, at det handlede om at bestemme over andre mennesker. Når man, som i dag, forstår ledelse som en relation, får man et andet perspektiv. For relationer går begge veje. At blive ledet er i den forstand lige så aktivt som at lede.
Derfor er det vigtigt som leder, at du lige så meget stiller spørgsmål, som du kommer med svarene.
Gode spørgsmål til dine medarbejdere kunne være:
- Hvad er god ledelse for dig?
- Hvilke forventninger har du til mig som din leder?
- Hvilke forventninger kan jeg have af dig som medarbejder?
Grundantagelser der ligger i ledelsesfilosofien:
Ledelse er en relation – dvs. ingen relation ingen ledelse!
Ledelse er ikke noget du gør ved dine medarbejdere, der er derimod noget du skaber sammen med dine medarbejdere.
God ledelse skabes i relationen mellem jer - via dialog og nærvær og et konstruktivt samspil
Der skal to til en tango!
Ledelse handler om relationer. Ledelse finder sted mellem mennesker. Ledere og medarbejdere påvirker gensidigt den ledelse, der udspiller sig mellem dem. I den forstand drejer god ledelse sig også om, at medarbejderen tager ledelse på sig, tager et medansvar for ledelse. Der skal to til tango og to til ledelse. En god leder alene gør det ikke ligesom en god medarbejder alene ikke gør det.
Husk:
- God ledelse gør en forskel
- Ledelse skal kunne ses, høres og føles
- God ledelse er individuel
Sidst, men ikke mindst, er den gode leder først og fremmest sig selv. Husk at være autentisk!